Proteiner i egg er av høy kvalitet

Proteiner er bygd opp av aminosyrer. De er kroppens byggesteiner og er nødvendig for vekst og reparasjon. De spiller avgjørende roller i alle biologiske prosesser i kroppen, og er blant annet nødvendig for oppbygging og vedlikehold av celler og vev, og for produksjon av hormoner og enzymer. Proteinets kvalitet bestemmes av andelen og sammensetningen av essensielle aminosyrer, som er aminosyrer kroppen ikke kan produsere selv. Kvaliteten bestemmes også av biotilgjengeligheten som sier noe om hvor godt proteinene tas opp og nyttiggjøres i kroppen. Fordi egg inneholder alle de ulike essensielle aminosyrene, samt at biotilgjengeligheten er høy, har egg høy proteinkvalitet.

Visste du at proteinene i egg er av så god kvalitet at de blir brukt som referanseprotein?

Egg har fått score 100, og kvaliteten på andre proteinkilder blir målt opp mot egg.

Proteinene i egg finner du både i eggehviten og i eggeplommen. Faktisk er det plommen som inneholder mest protein, men fordi hviten utgjør en større del av egget er det mengdemessig mer protein der.

Eggeplommen er eggets gull

Noen velger bort eggeplommen, ofte fordi de har hørt eggeplommen både er energirik og inneholder mye mettet fett og kolesterol, som vi i lang tid har fått høre at er helsefarlig. Dette stemmer imidlertid ikke. Ett egg inneholder i snitt 82 kcal og består av rundt 10 prosent fett. Kun en tredjedel av fettet er mettet fett. Egg inneholder altså mest umettet fett. Eggeplommen er derimot kolesterolrik, men forskningen viser at kolesterolinnholdet i mat, har liten eller ingen betydning for kolesterolnivået i blodet, hos de fleste av oss.

Du kan lese mer rundt myten om egg og kolesterol her

I tillegg er det i plommen vi finner det meste av vitaminene og mineralene. Det er derfor plommen er eggets gull. Plommen er rik på vitamin D, vitamin B12, vitamin E, folat og selnen, samt at den inneholder betydelige mengder av jod, fosfor, riboflavin og vitamin A. Egg bidrar også med mindre mengder jern og flere andre næringsstoffer. Alle disse næringsstoffene har viktige oppgaver i kroppen, men noen av dem er det lettere å innta nok av, enn andre.

Vitamin D

Egg er en av få matvarer som naturlig inneholder vitamin D. Det er kun fet fisk og meieriprodukter som er beriket med vitamin D, som bidrar med mer vitamin D i kostholdet vårt. Vitamin D er viktig for utvikling og vedlikehold av skjelettet. Mangel på vitamin D er en risikofaktor for beinskjørhet og er knyttet til autoimmune sykdommer, infeksjoner og enkelte kreftformer. De fleste i befolkningen får for lite vitamin D, spesielt på vinterhalvåret når vi får lite sol på kroppen.

Visste du at hvis du spiser ett egg får du dekket 15 prosent av dagsbehovet ditt for vitamin D?

Jod

Egg er også en av få matvarer som innehold jod. Melk og meieriprodukter og hvit fisk er de største kildene til jod i kostholdet vårt, men egg er en betydningsfull bidragsyter. Jod er viktig for utviklingen av nervesystemet og hjernen hos små barn og for forbrenningen vår gjennom hele livet. Mangel på jod kan derfor gi store innvirkning på helsen. Mange i Norge står i fare for å få for lite jod. Spesielt unge kvinner i fertil alder, gravide, ammende, små barn, samt de som spiser lite eller ingen fisk og meieriprodukter har økt risiko for jodmangel. Ett egg dekker rundt 13 prosent av det daglig anbefalte inntaket av jod.

Nortura Rakkestad egg no018047 Foto Øivind Haug

Vitamin B12

Vitamin B12 finnes kun i animalske matvarer. Dette vitaminet er blant annet avgjørende for produksjonen av røde blodceller, for omdannelse, transport og lagring av folat og for at nervesystemet skal fungere normalt. Mangel på B12 kan derfor føre til at du blir blodfattig (anemi) som gjør at du blir trett, slapp og sliten. Langvarig B12-mangel kan også påvirke nervesystemet. De som spiser lite eller ingen animalsk mat, anbefales derfor å ta regelmessig tilskudd av B12.

Folat

Folat er også et B-vitamin. Forlat er viktig for at kroppens arvestoff, DNA, skal kopieres, for celledeling, inkludert dannelsen av røde blodceller og omdannelse av proteiner. I tillegg er folat viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet. Mangel på folat er knyttet til økt risiko for ryggmargsbrokk hos barnet og mangelfull utvikling av hjernen. De som planlegger å bli gravid, eller er gravide, anbefales å ta tilskudd av folat for å sikre inntaket. Resten av oss få tilstrekkelig inntak av folat gjennom kostholdet, for eksempel ved å spise egg.

Egg kan trygt inngå i et sunt kosthold

Helsedirektoratet gir ingen konkret mengdeanbefaling for inntak av egg hos friske personer. I kunnskapsgrunnlaget for nåværende kostråd ble det konkludert med at det ikke er vist noen sammenheng mellom inntak av egg og kroniske sykdommer.

Egg er sunt og næringsrikt og kan trygt inngå i et variert kosthold.

Nyt PRIOR-egget!

Egg på toast